Nenorocirea de SOPA a fost retrasa!

Dupa protestele comunitatilor reprezentative pentru cyberspace, precum Twitter, Wikipedia, The Pirate Bay etc si atacurile grupului Anonymous asupra siturilor institutiilor americane, inclusiv FBI, legea de restrictionare si monetizare a accesului la informatii de pe internet (SOPA) a fost retrasa din congresul american. Sponsorii acestei propuneri de legi sunt companiile de filme, jocuri si muzica, in special Rupert Murdoch, care intre noi fie vorba nu cred ca a folosit vreodata un motor de cautare. Oricum vreau sa vorbesc de altceva. Vreau sa trec in revista manipularea facuta de catre presa, atat cea internationala cat si cea de pe plaiurile mioritice. Au tot vorbit de asa zisa piraterie (termenul corect este open source, deoarece pe net nu-ti vinde nimeni bunuri si servicii protejate de copy right; le downloadezi gratuit de la alti useri, iar altii fac acelasi lucru de la tine, nu e acelasi lucru ca tarabele de demult de la romana ce vindeau cd-uri cu jocuri, filme si programe), de prejudiciile aduse companiilor bla bla bla, imi vine deja sa plang.

In primul rand, eu n-am auzit in nicio stire evidentiindu-se faptul ca aceste companii au profituri uriase. De fapt multe din aceste companii, cand o dau in bara folosesc „pirateria” drept scuza pentru a justifica cifrele slabe de vanzari. Sa luam exemplul companiilor producatoare si distribuitoare de jocuri, o industrie cu o cifra de afaceri ce intrece cu mult industria filmului. Mariile companii gen: Ubisoft, Activision, EA, Square Enix, Sony, Capcom etc (pe care generatia din scutec a shooter-istilor si nfs-istilor le tot venereaza) aloca bugete extraordinar de mari pentru publicitate. Zeci de milioane de dolari pentru publicitate oameni buni! Adesea developerii sunt presati de contabilii de la marketing, pentru a „sari peste colturi”, pentru a face-o treaba de mantuiala, doar de dragul grabirii lansarii jocului si implicit al banilor. Aceste companii oricum isi mulg clientii printr-o gramada de mijloace si am sa va dau cateva exemple; DLC!!! (Downloadable content). Companiile lanseaza un joc incomplet, apoi isi pun clientii sa mai dea niste bani in plus pentru a avea acces la acel continut nou downloadat. Cea mai mare ipocrizie si prostie nu e DLC-ul in sine ci Preorder DLC! Ce? Jocul n-a iesit inca si tu vrei sa precomand DLC? Companiile isi instructioneaza developerii sa taie cu buna stiinta parti de continut din joc ca sa mulga clientii dupa lansare. DLC-urile sunt de inteles atunci cand sunt gratuite, nu atunci cand sunt monetizate. Dar apar mai multe probleme, aia care n-au DLC-urile nu pot juca impreuna cu prietenii lor, ce au DLC-urile, acea parte a jocului si ajungem la alta problema de control numit online pass. Acestea sunt incluse in jocuri pentru a descuraja vanzarea jocurilor SH. Pe scurt jocul ce functioneaza pe sistemu’ de online pass, odata activat pe o consola, se intipareste pe datele acelei console. Daca tu cumperi acel joc SH, nu vei avea acces la continutul online/multiplayer, decat daca platesti. Bun sa zicem ca esti un cretin si crezi ca distrugand piata SH ajuti companiile sa faca mai multi bani si sa produca jocuri mai smechere si inovatoare, dar ce se intampla daca vrei sa imprumuti jocul unui tovaras, sau consola? N-o sa poti juca pe net din aceleasi motive. Alta faza ce limiteaza drepturile cumparatorului asupra produsului ce l-a achizitionat: salvarile blocate! Nu poti transfera continutul salvat de tine pt jocul x pe alta consola. Sa nu mai vorbim de nemernicia aia de EULA practicata de aceste mari companii, ce nu se declara raspunzatoare/si opresc dreptul consumatorilor de a-i da in judecata intr-un proces de actiune colectiva. Deoarece costul unui astfel de litigiu este foarte mare si foarte greu de suportat de un singur individ. Companiile stiu asta si-l folosesc ca masura de descurajare. Un proces de actiune colectiva face aceste costuri suportabile, fiindca nu plateste doar unu’ singur. Pe scurt, companiile astea atata timp cat fac produse fumate, neinovatoare, ce limiteaza facilitatile consumatorului/playerului, cum ar fi lipsa LAN-ului (Local Area Network=joci pe net cu prietenii fara sa platesti sau sa fii monitorizat) , prezenta DRM-ului (trebuie ca playerul sa fie permanent conectat la net si la serverul jocului pentru a-l juca, chiar si single player) atata timp cat si le promoveaza in nestire pe bani multi si creaza false impresii fata de produsul de facto, atata timp cat recurg la tactici si modele de business ce sunt destinate sa tepuiasca/mulga clientii nu merita niciun deranj al autoritatilor/institutiilor platite din bani publici. Pay 2 play nu inseamna automat si garantia de servere stabile si distractie la maxim. Amintiti-va ce cacaturi au facut aia de la Sony cu DC Universe online, joc ce original l-au anuntat free 2 play, l-au lansat super buguit si l-au lansat pay 2 play. Dupa ce a fost boicotat de fanii cu ratiune si nu de dronele de 12-15 ani cu parinti bogati, Sony a mai rezolvat din buguri si l-a facut free 2 play asa cum era intentia pre-tepuire al celor de la finante. Dar ca sa vezi, distrusii de copii s-au simtit ofensati, fiindca vezi Domane, toti saracii vor juca DC Universe online si ca serverele vor avea de suferit din cauza traficului mare. Argumentul conform caruia trebuie sa ai un model pay 2 play pentru a intretine serverele e un argument complet fantazmagoric. Numai idiotii cu prea multi bani folosesc si cred in acest pseudoargument. Poate cel mai elocvent exemplu e Age of Conan, ce ajunsese aproape de faliment pe modelul pay 2 play, iar dupa ce au instaurat modelul free 2 play au inregistrat incasari si implicit profituri. In concluzie companiile astea au deja profituri uriase, profituri ce nu sunt obtinute in totalitate pe merit, chiar si cu fenomenul „pirateriei” (open source).

PS: In legatura cu siturile de upload ce incaseaza bani, n-am nimic impotriva celor ce fac bani din reclama, insa cele ce ii silec pe utilizatori sa dea bani pentru a-si face cont, sa aiba acces la informatii cu copyright asta e piraterie in adevaratul sens al cuvantului si nu sustin astfel de situri. Viva The Pirate Bay!

Etichete: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: